본문 바로가기
  • 블랜더 거실
독서습관

독서습관233_호기심과 목적의식을 가지고 알아가는 것이 공부_최고의 공부What the Best College Students Do_켄 베인Ken Bain_Harvard University Press(200608)

by bandiburi 2020. 6. 7.

■ 저자 : 켄 베인 KEN BAIN

세계 최고의 교수법 전문가로서 ‘교수를 가르치는 교수’라는 별명을 가진 그는 세계 최고 석학들의 교수법을 공개해 화제가 된 EBS 다큐멘터리 〈최고의 교수〉에 출연하여 하버드대학교 마이클 샌델, 피츠버그대학교 골드스타인 교수와 같은 최고의 교수 여덟 명을 직접 선정한 것으로 유명하다. 뉴욕대학교 부설 최고의 교수법연구소, 노스웨스턴대학교 교수개발센터, 벤더빌트대학교 교수센터, 몽클레어주립대학교 대학학습연구소 등의 연구소장을 역임하며 “어떻게 가르칠 것인가?”와 “어떻게 공부해야 하는가?”에 대한 해답을 찾아 연구에 매진하고 있다.

미니파이퍼재단이 수여하는 우수교수진상, 올해의 교수상, 올해의 명예교수상 등을 수상했다. 또한 해리트루먼도서관, 린든베인스존슨도서관, 포드재단, 국립인문재단, 국제연구협회에서 수여하는 상을 받았다. 그가 집필한 미국 최고 교수들의 교수법을 연구한 세계적 베스트셀러 『미국 최고의 교수들은 어떻게 가르치는가』는 교육과 사회를 주제로 한 뛰어난 연구서에 수여하는 버지니아&워런스톤상을 수상하기도 했다. 그는 현재 역사학을 가르치고 있는 교수이자 University of the District of Columbia...의 부학장으로 재직 중이다. - YES24 저자소개에서 인용

728x90

■ 소감

2017년 인도에서 근무하던 시절 아이들에게 권해주기 위해 구매했던 책입니다. 다시 읽어보니 당시에 많은 부분에 대해 공감을 하면서 붉은색 볼펜으로 줄을 그으며 읽었던 기억이 새록새록 떠오릅니다. 우리나라에는 '최고의 공부'란 제목으로 번역서가 나와있습니다. 

우리의 자녀들이 수학문제를 척척 풀어내고, 영어단어를 쉽게 암기해서 영어로 된 책을 술술 읽어나가고, 시키지 않아도 스스로 책을 많이 읽었으면 하고 바랍니다. 초등학교까지는 시키면 따라오는 척이라도 합니다. 하지만 사춘기를 겪으면서 대학입시 준비로 접어드는 중학교부터는 아이들은 보이지 않는 학업 스트레스를 받기 시작합니다. 배운다는 것은 몰랐던 세상을 알아가는 것이 아니라 친구들과의 비교를 통한 성적순위를 의미하게 되었습니다. 성적이 잘 나오면 아이들은 부모의 자랑입니다. SKY 대학까지 입학하면 아이들을 잘 키운 부모가 되고 아이들은 우승 트로피를 거머쥔 승자처럼 자부심을 가집니다.

하지만 이 책을 통해 나름 배움의 길을 잘 걸어왔다고 하는 사람들의 사례를 보면 성적만을 위해 재미없는 공부를 하지 않았습니다. 성적을 위해 공부를 하는 사람을 Surface Learner라고 표현합니다. 우리는 Deep Learner가 되어야 합니다. 호기심을 가지고 궁금하기 때문에 과목을 선택합니다. 대학시절 취업을 위해서는 좋은 성적이 필요하다고 생각해 성적을 잘 주는 과목을 선택했던 기억이 납니다. 많은 친구들의 태도였습니다. 

엔지니어 전공이지만 언어나 역사, 철학에 관심이 있어서 그 분야를 깊이 파고들 수도 있는 것입니다. 다양한 지식이 접목되었을 때 인생경로에서 여러 분야의 전문가가 돼가는 것입니다. 

Mindfulness와 Mindlessness란 것을 설명하는 부분도 많은 공감을 하게 됩니다. 우리의 뇌는 게을러서 진지하게 생각하는 것을 싫어합니다. 의도적인 노력이 필요합니다. Mindless로 가려는 것을 Mindful로 움직이려는 노력이 필요합니다. 이를 위해서는 Motivation 즉 동기부여가 필요한 것입니다. 메타인지라는 말이 있습니다. 자신을 객관적으로 파악할 수 있는 능력입니다. 자신이 가고자 하는 방향을 알고 이를 위해 자신이 무엇을 생각하고 무엇을 하고 있는지 생각해보고 동기부여를 해 가는 과정이 Mindful 과정입니다.

다른 사람이 하는 대로 하는 것, 왜 선택하고, 왜 이 과목을 배우는지 모른 채, 흥미도 없이 대학생활을 보내는 것은 평범한 대한민국 대학생들의 모습일 것입니다. 공무원이 안정된 직업이라니 그것을 해보아야겠다는 생각이나, 의사나 판검사는 돈을 많이 벌고, 권력에 가까이 가는 길이라더라라는 생각은 세간의 평일뿐입니다. 진정으로 나의 인생을 어떻게 살아가야 할지 생각해보고, 자신을 Manage해가는 과정이 필요합니다. 이런 과정을 잘 경험한 사람들이 이 책에 소개되어 있습니다. 

어려운 문제를 접했을 때 회피하고 싶은 마음이 들지만 적극적으로 풀어가는 용기와 적극성, 세상에 대해 끊임없는 호기심을 가지고 지속적으로 배우는 노력, 쉬운 길보다는 어렵지만 나 자신에게 도움이 되는 길을 묵묵히 걸어가는 사람들이 세상을 변화시켜 갑니다. 

사회에 순종 잘 하고, 질문이 없는 아이들, 문제 푸는 요령을 알려주는 학원이 필수처럼 되어 있는 나라에서 자라는 아이들, 거시적인 관점에서 자신의 삶을 어떻게 살아야 할지 진지하게 토론해 볼 기회조차 없는 아이들, 천천히 가더라고 이 책을 읽고 아이들과 부모들이 참 행복을 찾아가길 바랍니다. 배운다는 것은 남과 비교하기 위한 것이 아닙니다. 성적을 위한 것이 아닙니다. 성장하기 위함이고 호기심을 채우기 위함이며 사회에 기여하기 위함입니다. 

■ 책에서 발췌

81페이지) If you learn to think about your own thinking, you can train your mind to look for those natural patterns of myside bias, vividness bias, and framing prejudice. A good college education can help you do that. It can help you develop new ways of thinking that would not normally emerge. 

82) Part of their secret in tapping that pleasure potential came in enjoying the ride rather than looking only for a destination. 

110) In her wonderful book <Mindset>, Carol Dweck remembers a sixth-grade teacher who ranked everyone by the scores they received on an IQ test, ~

120) For them, as it was for Susan Bobbitt Nolen's task-oriented students, life was all about achieving a personal best rather than merely winning a competition with someone else. 

132) As for intelligence, she came to believe that effort paid the biggest rewards. "I now define being smart in terms of how hard you try."

145) She had stumbled across the old movie All the President's Men, about the young investigative reporters Bob Woodward and Carl Bernstein, who had unraveled for the Washington Post the Watergate scandal that ended Richard Nixon's presidency. 

146) In the days before the class began, Shawn read <Promise of Justice>, the book that David Protess had written with Rob Warden about Dennis Williams and his three friends. 

158) She mused recently. "We are all unique, all products of our own history."
    (중략) "I didn't think of college as some kind of professional training for a job, but as a chance to explore and learn."

163) If they had not changed the way they understood knowledge, they would have learned nothing. You don't learn from experience; you learn from reflecting on experience. 

167) But caring too much about your marks can trigger a disastrous series of developments, especially if your class rank indicates your true worth. 

178) When she read, she engaged the text. She wrote notes in the margin, raising more questions or advancing some counter-position. She didn't just follow someone's prescription for good study habits. 

179) Students read five or six books a week and went to class prepared to discuss their ideas. 

188) In many schools students are constantly tested as if education existed to weed people out rather than to foster their talents. Duncan and other people we interviewed prospered because they were ultimately able to find their own path to creative growth. 

191) Her own education focused on a higher purpose that never confined itself to a classroom or a single course

194) In class, Reyna studied <Rereading America; Cultural Contexts for Critical Thinking and Writing>, and in that collection and in her writing in response to that work, she discovered a diverse cultural landscape. 

195) ~like Sandra Cisneros's <The House on Mange Street>. That author had taken her unique experiences of living in Chicago and in Mexico and turned them into literary treasures. 

198) She published <Across a Hundred Mountains>, an autobiographical first novel,(중략) Three years later, she published her critically acclaimed second novel, <Daning with Butterflies>, which drew on her experience with Folklorico dance.

202) They valued creativity because it helped fulfill a basic human need. It could make their lives richer and more robust. The American philosopher Richar Taylor echoes similar ideas in his classic work <Virtue Ethics>.

206) Mohammad Mosaddegh, the sixtieth and sixty-second parliamentary leader of modern Iran, came from an aristocratic family but carried out economic reforms that benefited workers and peasants. 

209) Grades, however, never played a large role in his education. "I just didn't care about them," he explained. 

216) "I realized," he explained, "that you are only one person in one period of time. Reading allows you to expand, to live other lives in other times. You learn to write from what you read."

220) Some pursued that broad and integrated study earlier and more vigorously than did others, and those in our group who pursued it most consistently and extensively exhibited the most impressive accomplishments

223) "Failure taught me things about myself that I could have learned no other way." Third, and perhaps most important, students must find a purpose for their education, take control of the process, and believe that they can constantly expand their abilities and achieve

232) "With the Internet, the possibilities are almost endless," one person said. They took control of their own education and remained ultimately responsible for its content and quality

234) Our best students make connections as they read, relate to bigger questions, pause to contemplate and integrate. They write notes in the margins or jot down ideas and reactions a notebook

238) They read as if they plan to teach. John Bargh and his colleagues discovered long ago that if students merely study as if they are planning to teach, they will remember and understand more

254) I had asked students to read Mark Danner's heart-wrenching account, <The Massacre at El Mozote>. Danner, a journalist, tells the story of how American-trained troops had entered a small village in El Salvador in December 1981 during the country's civil war and butchered every man, woman, and child, save a few who had crawled in the bushes to escape. 

 

728x90
반응형

댓글