■ 저자: 유발 하라리 YUVAL NOAH HARARI
YUVAL NOAH HARARI has a Ph.C. in history from the University of Oxford and now lectures at the Hebrew University of Jerusalem, specializing in world history. His two books, <Sapiens: A Brief History of Humankind> and <Homo Deus: A Brief History of Tomorrow>, have become global bestsellers, with more than twelve million copies sold and translations in more than forty-five languages.
■ 소감
유발 하라리는 상식이라고 생각하며 깊이 있게 의문을 제기하지 않았던 주제들에 대해 많은 고민을 던져줍니다. '최경영의 경제쇼'라는 라디오 프로그램을 즐겨 듣고 있는데 경제와 사회에 대한 전문가들이 나와 자신의 견해를 솔직 담백하게 던지는 시간입니다. 들을 때는 그렇구나라고 이해한 듯한 느낌으로 매일 듣고 있습니다. 그런데 유발 하라리의 책을 읽으면서 그의 탁월한 사고의 깊이에 내가 알고 있다고 생각하는 것보다 많이 모른다는 것을 깨닫습니다.
암기 위주의 단편적인 사실을 많이 아는 것을 중요시하는 대한민국의 학습 분위기에서 나 자신도 모르게 질보다 양적인 면에 만족하고 있었던 것 같습니다. 내가 듣고 읽고 이해한 것에 대해 글이나 말로 쏟아내 보는 것이 필요합니다. 재미있는 기사라고 해서 직장동료들과 함께 식사를 하며 설명하려고 하면 막히는 경우가 종종 있습니다. 충분히 소화하지 못했다는 것입니다. 아이들에게도 문제의 답을 찾는 것보다도 문제를 출제한 사람의 의도를 이해하고 지문을 통해 내가 무엇을 알게 되었는지는 중요하게 생각하라고 강조합니다.
'When you grow up, You might not have job.' 편에서 기술의 발달에 따라서 직업이 사라질 수 있다는 것을 얘기합니다. 이미 4차 산업혁명을 언급하며 향후 다음 세대가 주역이 되었을 때는 많은 직업이 사라지고 새로운 직업이 생길 것이라고 합니다. 대한민국은 아직도 제조업이 중심이 되었던 시대에 필요한 교육이 성행하고 있습니다. SKY라는 명문대를 지향하고, 판검사나 의사가 되어 권력과 돈을 추구하며, 혈연과 학연 등을 중요시합니다. 아이들이 살아갈 세상을 이해하고 준비할 수 있도록 해야 하지만 50대 이상의 노년층에 유리한 환경을 고수합니다. 대학이 중요한 것이 아닙니다. 나라의 먹거리를 찾고 아이들의 직업을 준비할 수 있는 환경이 필요합니다.
'Those Who Own the Data Own the Future'에서는 데이터의 중요성에 대해 새롭게 알게 되었습니다. 세계적인 기업이 Google, Facebook, Amazon 등이 경쟁하듯이 데이터를 모으고 있습니다. 우리 소비자들은 무료로 검색을 하고 무료로 동영상을 감상하고 무료로 SNS를 소비하고 있지만 보이지 않는 곳에서 그들은 우리의 기본정보와 성향, 위치까지도 모으고 있습니다. 이를 활용해 무수히 많은 기회를 찾을 수 있고 각각의 기회들은 결국 관련 산업의 광고와도 연결됩니다. 두려움마저 느끼게 하는 데이터 세상입니다.
'God Now Serves the Nation'에서는 종교에 대해 다시금 생각하게 만들었습니다. 교회에 정기적으로 다니고 있지만 믿음이란 것이 강요되는 것이라고 생각되고 믿어지지 않는다고 말하기에는 불편한 것이 사실입니다. 먼 옛날 과학이 발달하지 않았을 때는 아픈 사람을 치료하거나 비가 내리기를 기원할 때 종교를 주관하는 사람이 그 역할을 했습니다. 하지만 의학과 기상학 등 과학이 발달함에 따라서 종교란 것은 집단을 안정적으로 이끌어 가기 위한 방편이었다는 것으로 확인됩니다. 기독교, 불교, 이슬람교, 힌두교 및 유대교 등 다양한 종교는 사회의 변화에 따라 그 사회에 맞게 종교로 발전했습니다. 어떤 종교는 자신의 신 이외에는 허용하지 않습니다. 로마시대 콘스탄티누스 황제가 기독교를 공식적으로 허용하기 전에는 종교에 대해 관대했습니다. 황제 한 사람의 판단으로 다른 종교는 이단이 되어버렸습니다. 성경, 코란, 베다경전 등에서 사람을 사랑하라고 합니다. 하지만 종교가 다르다는 이유로 십자군 전쟁과 같은 어처구니없는 살육이 벌어집니다. 사람은 그런 면에서 연약한 존재입니다. 어느 짐승도 인간과 같이 종교라는 것을 이름으로 동족을 죽이지는 않습니다.
총 21가지 주제에 대해 저자의 통찰이 맛있게 기록되어 있어 재미있게 읽을 수 있는 책입니다. 구리 도서관에 영어 원서가 있어서 과감하게 대출했는데 지난 2주간 송년회 술자리가 많아 퇴근 후에 읽을 시간이 충분하지 않아 진도가 느렸습니다. 유발 하라리의 책은 원서를 중고로 구입해서 앞으로 5년 내에는 2~3번 정도 읽으면서 음미해볼 만한 가치가 있습니다.
■ 책에서 발췌
24) What we ultimately ought to protect is humans - not jobs. Displaced drivers and doctors will just have to find something else to do.
47) The liberal belief in the feelings and free choices of individuals is neither natural nor very ancient. For thousands of years, people believed that authority came from divine laws rather than from the human heart and that we should, therefore, sanctify the word of God rather than human liberty. Only in the last few centuries did the source of authority shift from celestial deities to flesh-and-blood humans.
Soon authority might shift again-from humans to algorithms.
137) Yet Marx exaggerated when he dismissed religion as a mere super-structure hiding powerful technological and economic forces. Even if Islam, Hinduism, or Christianity is just a set of colorful decorations over a modern economic structure, people often identify with the decor, and people's identities are a crucial historical force.
204) I personally never cease to wonder about the mystery of existence. But I have never understood what it has to do with the niggling laws of Judaism, Christianity, or Hinduism. These laws were certainly very helpful in establishing and maintaining the social order for thousands of years. But in that, they are not fundamentally different from the laws of secular states and institutions.
211) Secularists strive not to confuse truth with belief. If you have a very strong belief in some story, that may tell us a lot of interesting things about your psychology, about your childhood, and about your brain structure - but it does not prove that the story is true.
212) This is the deep reason secular people cherish scientific truth: not in order to satisfy their curiosity, but in order to know how best to reduce the suffering in the world. Without the guidance of scientific studies, our compassion is often blind.
243) A century after the expulsion of the Jews from England, Geoffrey Chaucer-the father of English literature- included a blood libel modeled on the story of Hugh of Lincoln in the <Canterbury Tales("The Prioress's Tale")>. The tale culminates with the hanging of the Jews. Similar blood libels subsequently became a staple of every anti-Semitic movement from late medieval Spain to modern Russia.
247) Conversely, in the vast majority of cases people begin to sanctify the Bible or the Vedas or the Book of Mormon only after long and repeated exposure to other people who view it as sacred. We learn to respect holy books in exactly the same way we learn to respect paper currency.
258) The truly amazing thing is not only that Disney dared to market a movie with such a radical message but that it became a worldwide hit. Perhaps it succeeded so well because <Inside Out> is a comedy with a happy ending, and most viewers could easily have missed both its neurological meaning and its sinister implications. (중략)
When Aldous Huxley wrote <Brave New World>, communism and fascism were entrenched in Russia and Italy, Nazism was on the rise in Germany, militaristic Japan was embarking on its war of conquest in China, and the entire world was gripped by the Great Depression. Yet Huxley managed to see through all these dark clouds and envision a future society without war, famines, and plagues, enjoying uninterrupted peace, prosperity, and health. It is a consumerist world that gives complete free rein to sex, drugs, and rock'n'roll and whose supreme value is happiness. The underlying assumption of the book is that humans are biochemical algorithms, science can hack the human algorithm, and technology can then be used to manipulate it.
266) At present, too many schools focus on cramming information into kids' brains. In the past, this made sense because information was scarce, and even the slow trickle of existing information was repeatedly blocked by censorship.
267) In contrast, in the twenty-first century, we are flooded by enormous amounts of information, and the censors don't even try to block it. Instead, they are busy spreading misinformation or distracting us with irrelevancies. (중략)
In such a world, the last thing a teacher needs to give her pupils is more information. They already have far too much of it. Instead, people need the ability to make sense of information, to tell the difference between what is important and what is unimportant, and above all to combine many bits of information into a broad picture of the world.
268) So what should we be teaching? Many pedagogical experts argue that schools should switch to teaching "the four Cs"-critical thinking, communication, collaboration, and creativity. More broadly, they believe, schools should downplay technical skills and emphasize general-purpose life skills. Most important of all will be the ability to deal with change, learn new things, and preserve your mental balance in unfamiliar situations. In order to keep up with the world of 2050, you will need not merely to invent new ideas and products but above all to reinvent yourself again and again.
289) How to make Christ real to his devotees? In the ceremony of Mass, the priest takes a piece of bread and a glass of wine and proclaims that the bread is Christ's flesh, the wine is Christ's blood, and by eating and drinking them the faithfull attain communion with Christ. (중략)
In front of the amazed eyes of the assembled peasants the priest held high a piece of bread and exclaimed "Hoc est Corpus!"-"This is a body!"-and the bread supposedly became the flesh of Christ. In the minds of the illiterate peasants, who did not speak Latin, "Hoc est Corpus!" got garbled into "Hocus-pocus!" Thus was born the powerful spell that can transform a frog into a prince and a pumpkin into a carriage.
313) When you give up all the fictional stories, you can observe reality with far greater clarity than before, and if you really know the truth about yourself and about the world, nothing can make you miserable. But that is of course much easier said than done. (중략)
Adam Mickiewicz, the great Romantic poet and the father of modern Polish nationalism, famously called Poland "the Christ of nations." Writing in 1832, decades, after Poland was partitioned between Russia, Prussia, and Austria and shortly after the Polish uprising of 1830, was brutally crushed by the Russians, Mickiewicz explained that ~.
320) Since that first course in 2000, I began meditating for two hours every day, and each year I take a long meditation retreat of a month or two. It is not an escape from reality. It is getting in touch with reality. For at least two hours a day, I actually observe reality as it is, ~
321) In science when you investigate a particular phenomenon, it is best to observe it directly. Anthropologists, for example, make extensive use of secondary sources, but if you really want to understand Samoan culture, sooner or later you will have to pack your bags and visit Samoa.
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